Opplæringslova bør verne om elevane sin rett til riktig opplæring, ikkje om læraren sin rett til å ha monopol på undervisning. Det meiner eg, og no sa eg det.
Det har vært mye skole her på bloggen i det siste. Her kommer enda et innlegg. Det kan vel trykt kalles et hjertesukk. Et hjertesukk som etter min mening er helt på sin plass. Opp gjennom årene har jeg møtt mange engasjerte sosialarbeidere. Anne Hilde er en av dem som står høyt oppe på den listen. Jeg er glad for at jeg har fått sammarbeidet med henne ved et par anledninger. Hennes kompetanse og engasjement, særlig knyttet til en tverrfaglig skole, er strålende. Jeg er glad for at barnevernpedagog Anne Hilde Lystad er min neste gjesteskribent:
Oops! – der sa eg det høgt
Eg har lenge meint at der er oppgåver i skulen miljøterapeutar er betre kvalifisert for enn lærarar. Eg veit at mange lærarar meiner det same. Dei fleste av primæroppgåvene i skulen er læraren sjølvsagt den einaste kvalifiserte til, men ikkje alle. Heller ikkje alle innan opplæring/undervisning.
Oops! – der sa eg det høgt.
Det er ikkje lov nemlig. Ifølge opplæringslova er det berre pedagogar som kan undervise, og slik meiner nokon at det fortsatt skal vere.
Eg og for så vidt. Når det gjeld ordinær undervisning, og den delen av spesialundervisninga som er innanfor kompetanseområdet til læraren. På det området læraren er utdanna til er læraren soleklart den beste, og einaste rette, til å ha desse oppgåvene.
Det er berre det at der er svært mange elevar som har andre behov, også i skuletida, enn det som er innanfor læraren sitt kompetanseområde. Mange av desse har såkalla ”ikkje utbytte av ordinær undervisning”, og har krav på spesialundervisning etter lova. Og den spesialundervisninga dei treng, er ofte ikkje innanfor kompetanseområdet til læraren.
Ikkje alltid innanfor spesialpedagogen sitt heller. Oops! igjen.
Derimot er det mange miljøterapeutar som har nettop den kompetansen desse elevane treng. Og det er det heldigvis mange rektorar, skuleeigarar og fagfolk i PPT som har forstått. Det jobbar difor mange godt kvalifiserte miljøterapeutar i skular rundt omkring nettop i spesialundervisningsstillingar for enkeltelevar med andre behov. Det har gitt elevar sjansar til å utvikle seg innanfor potensialet sitt, og har truleg spart kommunebudsjetta for mange pengar på sikt.
Så slik er realiteten rundt omkring i landet. Det jobbar hundrevis av kvalifiserte miljøterapeutar i spesialundervisningsstillingar, og gjer ein kjempejobb med mange heldige elevar – heilt ulovleg. Dei planlegg nemlig sjølv kva dei skal utføre av undervisning, og har ikkje veiledning av ein ansvarleg pedagog. Har de forresten møtt mange lærarar som meinar seg kompetente til å veilede dåkke med oppgåvene dykkar i skulen? Det er klart miljøterapeuten må planlegge sin del av spesialundervisning sjølv, det er jo denne som har kompetansen eleven treng på dette området.
Men no går eg altså alt for langt. Det har eg i alle fall fått beskjed om fleire gongar. – Våre profesjonar er hjarteleg velkommen inn i skulen, og vi må gjerne gjere alt det vi kan, det er supert, men vi skal altså IKKJE (spesial)undervise. Neivel. Men vi gjer det jo? Jada, men vi skal det ikkje.
Huff.
Kven er det til det beste for at berre pedagogar etter lova kan (spesial)undervise?
Elevane?
Eg trur ikkje det. Og sjølv om eg veit at enkelte er ueinige med meg, og anbefaler meg å meine noko anna, vil eg heller vere ”ei uredd stemme” og seie det høgt likevel:
Når opplæringslova no skal endrast må også miljøterapeutar få rett etter lova til å ha ansvar for den ”sosialfaglege delen” av spesialundervisninga. Og vernepleiarar bør få rett etter lova til å ha delar av opplæringsansvaret for dei elevane dei er den einaste profesjonen som er spesifikt utdanna til å lære opp.
Opplæringslova bør verne om elevane sin rett til riktig opplæring, ikkje om læraren sin rett til å ha monopol på undervisning. Det meiner eg, og no sa eg det.
Eg har forresten vore med å få på plass ei felles brosjyre med Utdanningsforbundet. Den er god, viktig og eit stort framskritt som gjev meg tru på at våre profesjonar kan få ein anerkjent og riktig plass i skule. Eg er stolt av den!
No må Stortinget følge opp med riktig lovendring. Våre profesjonar høyrer ikkje saman med dei ufaglærte eller barne-og ungdomsarbeidarane i lovendringa. Vi høyrer saman med dei som sjølv skal stå ansvarlege for å gi elevane den opplæringa dei treng for å utvikle seg best. Vi jobbar tverrfagleg SAMAN med lærar, ikkje under.
05/12/2012 at 10:02
Enig. Helse- og sosialfaglige profesjoner har i realiteten, og bør også i lovverk ha ansvar i skolen, ikke bare supplere. Men hvorfor presentere det som et «hjertesukk» ??. Det er en profesjonell, faglig fundert modig uttalelse. Det er det det er.
06/12/2012 at 19:16
Helt enig, Peter. Mulig jeg bør kalle det noe annet enn et hjertesukk. Men, innlegget adresserer et tema som har vært underkommunisert i kampen for en tverrfaglig skole. igjen; helt enig i at dette er en faglig og modig uttalelse.
05/12/2012 at 15:59
Det er helt sant Anne Hilde. Jeg jobber sammen med 4 vernepleiere i undervisningsstillinger som gjør en fantastisk jobb for elever med psykiskutviklingshemming. Elevene får en mulighet til å utvikle gode alternative kommunikasjonssystemer og selvhjelpsferdigheter som gjør at de får større inflytelse på egen hverdag nå og senere i livet. Vi får håpe på en lovendring for disse elevenes skyld. De fortjener det.
12/12/2012 at 10:06
Ja, vi jobber med spes ped. Ja, vi blir ansatt som miljøterapeuter, enten vi er førskolelærere, barnevernspedagoger, osv. Ja, vi underviser. Ja, vi har både kompetanse og interesse og tilogmed pedagogikk på disse elevenes nivå. Men får vi samme tid til planlegging, for- og etterarbeid som en «skikkelig» pedagog? Er det å verdsette jobben vi gjør med feks IOP skriving, tilrettelegging, møtevirksomhet, osv?? Jeg bare lurer.
13/12/2012 at 10:55
Et viktig tema som tas opp her. Nå ønsker jeg ikke å provosere, men jeg finner det interessant at dette dukker opp på en FO blogg. FO har over lang tid sovet i timen og vist laber interesse når det gjelder miljøterapautenes interesser i skolen. FO forstår seg ikke på skole, sånn er det bare. På 90 tallet var vi 7 miljøterapeuter som hadde en god arbeidsavtale, men kommunen trakk seg. FO ville ikke følge opp dette…”vi er redde for å tape” var beskjeden vi fikk. Hva skal men med et forbund med slike holdninger? Derfor meldte undertegnede seg ut for mange år siden. Jeg fant en trygg havn i Skolenes Landsforbund (SL) som siden har stått på barrikadene for og med meg og andre miljøterapeuter i skolen.
Er usikker på om en lovendring er nødvendig. Det er løsninger på dette problemet. En er at miljøterapeuter som jobber med spesialundervisning tar PPU og ansettes som lærer. Undertegnede og mange andre vernepleiere har gjort dette. En skikkelig arbeidsavtale må uansett på plass. Et eksempel er SFS2201. Det er alt for mange eksempler på elendige arbeidsavtaler for flinke og flittige miljøterapeuter (men vil FO ta kampen?). Utfordringen er å få kommunene til å gå med på dette når sparekniven skjerpes. Skolenes Landsforbund (SL) jobber for at man skal ansettes som lærer hvis man jobber med undervisning. SL har også en arbeidsrettsak på beddingen ift en kommune som raserte en 12 år gammel arbeidsavtale for miljøterapeutene. Her vil og temaet om definisjon av undervisning tas opp. Hvorfor? Jo, kommunene definerer ofte det arbeidet miljøterapeutene utfører ift barn med utviklingshemming og/ eller autisme som f.eks «trening», og da trenger man jo ikke lærer! Men at miljøterapeutene utfører det som er beskrevet i elevens IOP og lager halvtårsrapporter er selvfølgelig helt greit. Utnytting rett og slett! Så stå på dere i FO også. Hva med et samarbeid? Ville kanskje være mer naturlig at dere samarbeidet med SL? Vi er også innenfor LO paraplyen. Vi organiserer alle som jobber i skolen, ikke bare de som er ansatt som lærere slik som Utdanningsforbundet gjør. Men det er positivt at dere får Utdanningsforbundet med på notene.
13/12/2012 at 12:05
Hei Paul
Takk for en god kommentar. Først vil jeg bare si at vernepleieren.com ikke er en FO blogg. Den blir dog påvirket av at undertegnede har vært mangeårig engasjert i FO som ansatt og som tillitsvalgt. Tror nok også Anne Hilde her skriver som engasjert barnevernpedagog i skolen.
Når det er sagt er jeg veldig enig med deg i at det er viktig å sikre ordnede arbeidsforhold. Er også enig i at det på dette området er viktig med samarbeid, og at SL her bør være en god samarbeidspartner til FO.
13/12/2012 at 13:49
Det er flott å se at det er flere som jobber for samme sak. Viktig med et samarbeid mellom FO og SL på dette området. Skal ta det med
til neste møte i Arbeidsutvalget for FO ansatte i skolen.